Tuulike Mölder: Alustava ettevõtlusõpetaja blogi

Sildid: ,

Oma tegevusi õpetajana jagab Tuulike Mölder Osula Põhikooist. 

Eesti Vabariigi sünnipäeval on meie koolis tavaks saanud kutsuda „Tagasi kooli” huvitavaid inimesi, kes räägivad oma arenguteest või õpetavad midagi uut ja teistsugust. Meie õpetajatega jagame omavahel kogemusi. Mõtlesin minagi kolleegidega arutleda ettevõtluspädevuste teemal. Erinevatel põhjustel jäi see ära, mis annab hea põhjuse arutada neid teemasid siin ja praegu.

Mulle meeldib aeg-ajalt silmitseda ettevõtluspädevuste mudelit. Enamasti viib see mind mõttele, et kas on midagi uut siin päikese all. Võtsin huvi pärast lahti põhikooli riikliku õppekava… noh, minu arust võiks seda samamoodi nimetada tänapäeva kooli õpikäsitluse mudeliks.

Kool on ka ju väike ühiskonna mudel. Võib-olla ühe maakooli kontekstis paistab see paremini silma. Või on mul õnn töötada ühes väga lahedas koolis? Kogukonnas? See on süsteem, kus igaüks on tähtis, hoolitakse üksteisest ja toetatakse. Vabariigi sünnipäeva puhul toimus tore salongipidu, mille korraldamisel lõid seljad kokku kool, kohalik külaselts, isetegevusringid, kaitseliitlased, ettevõtjad… Rõõm oli tõdeda, et igale poole jagus minu toredaid kolleege, lastevanematest rääkimata.

Ettevõtlik tegutsemine väärtuste loomisel on meil tavaks. Küsite nüüd, et mis puutub see siin ettevõtlusõppesse? Ikka eeskuju, infovahetus, suhtlemisoskused, ärivõimaluste avastamine, loovuse arendamine…

Selsamal peoõhtul kukkus Euroopa statistikavõistluse II vooru töö esitamise tähtaeg. Vormistasime tööd niimoodi, et mina käisin aeg-ajalt arvutis uurimas, mida noored on kokku kirjutanud, kommenteerisin ja parandasin, siis nabisin kinni ühe kolleegi, kelle sundisin tööd üle vaatama ning tegime koos parandusi. Natukese aja pärast sai jälle matemaatikaõpetaja ette võetud… Töö sai esitatud, pidu peetud. Sealjuures sõlmitud kokkulepped ettevõtlusõppe tundidesse finantskirjaoskust õpetama tulemiseks endiselt valla raamatupidajalt ning tunnustatud IT-spetsialistilt, avamaks noortele tagamaid, mis see IT-alane töö üldse on.

Tagasi mudeli juurde. On päevi, kus ma mõtlen, et klassikalist aineõpetamist enam koolis polegi. On jäänud vaid sotsiaalsete olukordade lahendamine. Esimese klassi õpetajana tuleb pidevalt lahendada konflikte, õpetada emotsioonidega toime tulema (sh iseenda omadega), väga palju julgustada- toetada. Kooliaasta algul pole õpimotivatsiooniga enamasti probleeme, kõik jääb justkui iseenesest külge. Kuid samas peab saama aru, et koolis käimine on kohustus ning õppima, kuidas selles uues keskkonnas edukalt toime tulla. See eeldab oma aja planeerimist, alustatu lõpule viimist.

Mäletan oma kooliajast, kui huvitavaid asju tegid vanemate klasside õpilased ning ootasin pikisilmi aega, kui meie ükskord kõigest sellest osa saame. Meie koolil on kombeks esmaspäevastel ülekoolilistel kogunemistel tunnustada neid, kes millegagi on hästi toime tulnud. Rõõm on jagada uusi õpilasalgatusi, mis üha suuremat populaarsust koguvad. Veebruaris eelnes sõbrapäevale ülekooliline Playback Show, mida võis vaatama tulla ka väljastpoolt. Esimene klass sai publiku lemmikuks „Koristajatädi töölauluga”. Siinkohal ei saa muidu, kui kirjeldan selleni jõudmist. Idee loo valikuks tuli sellest, et jõulupeo paiku sattus minu kätte mitu kotitäit vanu kostüüme, kust leidsin viis toredat kirjut kitlit. Meil oli vaja neid 18, aga lahendus leidus sellelegi- poiste tööõpetuse kitlid. Ämbrid lunisin kooli köögist, mis sellest, et plastmassist. Luuad aga tegime päris ise. Pikapäevarühmas läksime õue kaseoksi korjama ning 18 luuakest sai valmis ühtki senti kulutamata, varred samuti. Pange tähele – kevadpühadeks lähevad need luuad veel õide. Proove saime teha samuti pikapäevarühmas, laulu harjutati muusikatunnis ning abi oli ka liikumisõpetaja teravast pilgust. Uhked ja abivalmis lapsevanemad veel pealekauba.

Playback Show õhtu kujunes nii meeleolukaks, et tundus, et koolidiskod võivad peagi tagasi tulla.

Peale koolivaheaega korraldas 6. klass asjade vahetuse nädala. Tuli tuua oma ülearune asi kooli ning keegi võis siit leida midagi vajalikku endale. Tore algatus ning toimis küll!

Märtsi alguses jõudsid algklassid Ettevõtluskülla. Selle projekti läbiviimiseks pani õla alla Osula külaselts LEADER-programmiga. Sügisel käisid seal vanemad klassid, nüüd väiksemad. Jälgisin suurte ja väikeste tegutsemise vahet, minu sümpaatia kaldus 1. klassi kasuks. Teemaks oli pereettevõte. Väga huvitav oli jälgida arusaamise tekkimist sellest, et perefirma rahakott pole päris sama, mis pere rahakott ja kuidas see raha sinna tekib.

  1. klassiga püüame praegu aru saada ka tegelikust 1 euro väärtusest. Reedeti külastame üheskoos kohalikku kauplust. Oleme vanematega kokku leppinud, et lapse taskuraha võiks olla umbes 1 euro ja ta peab poes välja nuputama, mida selle eest osta saab.

3.-4. klass külastas SPARK Markerlabi ja sai osa toote valmistamise protsessist. Kõik valmistasid endale katapuldi.

Väga tore ettevõtmine oli veel 8. klassi õpilaste Kaili Terve ja Evelina Nagibina loovtöö raames läbi viidud Nutiolümpia. Töö eesmärgiks oli tuua õpilased koolipingist õue aktiivselt liikuma ning ühendada nutiseadmed sportliku tegevusega. Meie koolis üsna tavaline, et võistkonnad moodustatakse nii, et jaotatakse võrdselt eri klasside õpilased erinevatesse võistkondadesse. Nii on kooli kõigil õpilastel võimalus tutvuda ning suurematel võtta vastutust nooremate eest. Alati on väga vahva vaadata, kuidas selline meeskonnatöö toimib.

No ja nüüd on meil kõigil käsil uus ja põnev väljakutse – ülekooliline koduõpe! Esimesed mõtted, mis ettevõtlus-koduõppega pähe lõid, olid, et nüüd on paras aeg tegeleda pere eelarvega. Aga et sellel ajal väga igav ei hakkaks, siis on Tagasi Kooli pakkunud väga toredaid tunde nagu “Mis on palk?”, “Kuhu kulub riigi raha?” jm. Ja eriti põnev oleks mingisuguse lauamängu väljamõtlemine…
Esimese klassiga on väga tore olnud. Terve esimese nädala õppisime vanematega koos ühisplatvorme kasutama. Vanemad ja lapsed on avanenud minu ees hoopis uutest tahkudest. Ilmselt praeguses koduõppes ongi kõige raskem esimese klassi õpilaste vanematel.
Minu esimene proov õppevideot teha läks puhta luhta, aga nalja sai ka. Vaata videot siit.