Kuidas kasutada lauamänge klassiruumis?
Sildid: karjääripädevused, lauamängud
Lauamängud on ideaalne võimalus teha õppimine lõbusaks ja kaasahaaravaks. Neid saab kasutada mistahes õppeaines ja nad arendavad erinevaid oskusi lõbusal viisil: osavust ja kiirust, mälu ja loovust, koostööd tiimikaaslastega, sõnaseadmist ja matemaatilisi oskusi, strateegilist mõtlemist ja palju muud. Kuid ega ainult mängimine pole arendav, vaid näiteks ka lauamängude disainimine või kasvõi kaasmängijatele reeglite seletamise praktiseerimine.
Siin pakub lauamängudisainer Meelis Looveer välja mõned võimalused, kuidas lauamängude mängimist erineval moel klassiruumis loovalt ära kasutada.
1) Loomulikult mängimiseks
Kindlasti on igaks kooliaineks mõni temaatiline lauamäng. Otsige ja valige see õige mäng või küsige teadjamatelt häid soovitusi, mis just teie tundidesse sobib.
Ära saab aga kasutada ka olemasolevaid lihtsamaid mänge, mida võite veidi modifitseerida. Võtke eeskujuks näiteks UNO-kaardid, lisage kaartidele fakte või küsimusi äsja õpitud materjalist ja printige klassiruumi välja oma kaardipakk.
2) Ka reeglite seletamine kaasmängijatele on vajalik oskus
Laske õpilastel kodust kaasa võtta mõni lihtsamat sorti laua-, kaardi- või täringumäng, aga nad peavad eelnevalt õppima mängureeglid selgeks. Klassiruumis on neil ülesanne selgitada reegleid ka kaasõpilastele, kes seda lauamängu pole mänginud. Pärast mängimist vahetage tiime ja valige uued reegliseletajad.
Selleks, et kõigil ei oleks kaasas sarnased mängud, tehke eelnevalt tabel, kuhu õpilased panevad enda valikud kirja, aga kuhu samasuguseid mänge valida ei tohi.
3) Lauamängude väljamõtlemiseks
Pange õpilased välja mõtlema ehk disainima oma lauamänge. Ülesanne on teha mitte olemasolevatele võimalikult sarnane, vaid just võimalikult erinev mäng. Tsirkusele 1:1 sarnaste mängude joonistamine on ka tore tegevus, näiteks kunstiõpetuse tunni raames, aga enda tehtud mängud võiksid siiski olla originaalsete mehaaniliste ideedega: uut tüüpi kaardid UNO-s, uus liikumismeetod Tsirkuse mängus või kabenuppude alla peidetud salainfo.
4) Erinevad oskused lauamängudes võivad olla abiks karjäärivalikutes
Kas oled hea strateeg? Oled tiimimängija või individualist? Oskad kiirelt arvutada või hoopis hästi sõnu seada? Igaüks on milleski hea. Lauamänge mängides võib selguda, mis just see sinu teema on ja seda karjäärivalikutes ära kasutada.või hoopis teada saada, mis oskuseid oleks sul vaja edasi arendada.
5) Ajurünnaku korraldamiseks
Andke õpilastele ülesanne … tulla välja vähemalt 10 ideega, kuidas lauamängude mängimist klassiruumis ära kasutada. Jagage õpilased gruppidesse ja las korraldavad vastava teemalise ajurünnaku. Sealt saate kindlasti veelgi palju häid ideid.