Kooli tuleb ettevõtja. Kuidas valmistuda edukaks töötoaks?

Sildid:

Järjest enam on õppetöösse kaasatud inimesed väljastpoolt kooli. Uus inimene toob endaga kaasa teistsugust lähenemist nii teemale kui metoodikale. STARTERI programmi töötoad on ettevõtlusõpet rikastanud Eesti erinevates koolides juba mitu aastat ning STARTER programmijuht Piret Arusaar jagab soovitusi, kuidas valmistuda ja valmistada õppijaid töötoaks ette selliselt, et see oleks kõige mõjusam. 

STARTER programm toetab erineva haridustaseme õppureid nende idee arendamisel, pakkude praktilisi töötubasid ja mentortuge. Kui STARTERI täisprogramm toimub ülikoolide juures, siis programmi erinevaid töötubasid on võimalik tellida ka koolidesse. Ikka selleks, et pakkuda mitmekesisemat ettevõtlusõpet läbi praktikute erinevatele vanuserühmadele – gümnasistidele ning kutseõppuritele.

STARTERI töötubade valik on üsna lai. Kõige populaarsemateks teemadeks on ideede genereerimise ja esitlusoskuste treeningute töötoad, järjest rohkem tuntakse huvi ka karjääritöötubade vastu. Lisaks kuuluvad meie portfelli ka turunduse, toote disaini ja meeskonnatöö treeningud.

Töötuba õnnestub, kui õpilased on aktiivselt kaasatud ning töötoast võetakse kaasa vähemalt üks kasulik praktiline idee või uus kogemus. Selleks on oluline aga kooli ja töötuba läbi viiva meeskonna hea koostöö ning ühine ettevalmistus. Kuidas valmistuda edukaks töötoaks? Minu soovitused on:

  • Ole ise aktiivne ja uuri erinevate väliste esinejate kaasamise võimaluste kohta. STARTERi kohta saad lisainfot lehelt www.starteridea.ee või guugeldades.
  • STARTERi töötuba on osa ettevõtlusõppest, seega mõtle läbi, millist teemat võiks just keegi väljastpoolt katta ning mis on parim tulemus, mis töötoas juhtuda võiks. Jaga seda infot moderaatoriga.
  • Osalejate arv võiks olla vahemikus 25 – 50 õpilast, soovitav on töötuppa kaasata erinevate klasside või koolide õppureid. Mitmekesisus rikastab ning moderaator jõuab erinevate meeskondadega veel personaalselt tegeleda.
  • Töötoas ole ka ise aktiivne, kaasa teisi õpetajaid, tee ise kaasa.
  • Sobiv füüsiline ruum on olulisem kui arvata võiks. Meeskonnatöö tarbeks sobib enim tasapinnaline ruum laudadega, mille ümber meeskonnad saavad tegutseda ning kus on valgust ja õhku.
  • Õpilaste ettevalmistus ning valmisolek aktiivselt kaasa lüüa on väga tähtis ning siin on õpetajal kõige suurem roll. Kui toimub ideede genereerimine, peaksid õpilased olema teadlikud, et sellelt ürituselt genereeritud ideed ja meeskonnad võiksid õpilasfirma programmis või mõnes äriideede arendamise programmis jätkata. Kui toimub esitlusoskuste töötuba, võiksid õpilased kodutööna saada väikese ülesande proovida ise mingil teemal näiteks 2 minutit rääkida. Kindlasti on oluline, et kõik töötoas osalevad õpilased teavad eelnevalt, mis on töötoa teema ning on valmis kaasa mõtlema ja tegutsema.

Iga STARTERi töötuba on nagu rätsepatöö, sest iga töötuba disainitakse eraldi, arvestades õpetaja soove ning ettevõtlusaine ülesehitust. Kuid viimased detailid saavad paika siiski jooksvalt töötoa jooksul, lähtudes õpilaste aktiivsuset ja üldisest õhustikust.

2023. aasta kevadel on meil kokkulepped juba kaheksa töötoa läbiviimiseks. Aastas viime läbi kümme kuni kaksteist töötuba, seega mõnel kiiremal koolil on veel võimalus.

 

STARTERi töötoad – viime läbi:
 Inspiratsiooniüritusi
 Lahedate ideede ning meeskonna leidmise päevi;
 Ärimudeli töötuba „Kuidas oma äriideed testida“;
 Esitlusoskuste ABC töötuba e pitchingu treeningut;
 Toote- ja teenusedisaini töötuba;
 Meeskonnatöö töötuba;
 Karjääritöötuba “Kuidas leida motiveeriv elukutse”;
 Motivatsioonitöötuba “Kuidas julgeda rohkem”;
 Kombineeritud töötube erinevate teemadega.

Õpe toimub meeskonnatööna käed-külge aktiivõppe formaadis. Saab nalja, naeru, teadmist ja uut oskust!

 

Piret Arusaar, STARTERi programmijuht

Kontakt: piret.arusaar@ut.ee 

Infot leiab ka STARTER Eesti Facebooki kontolt.