Eesti parima õpilasfirma võistluse eriauhinna omanik Coff enam probleeme ei karda    

Sildid:

Kas teie olete mõelnud, mida õpetab tegelikult õpilasfirma tegemine noortele inimestele? Eesti parima õpilasfirma võistlusel Haridus- ja Noorteameti Edu ja Tegu programmi poolt nutika probleemilahenduse eripreemia pälvinud Õpilasfirma COFF liige Kairiin Koddala tunnistab, et õpilasfirma tegemise perioodil noortel probleemidest puudust ei olnud, kuid see andis hea võimaluse neine lahendamist harjutada. Lisaks oskavad nad paremini meeskonnana töötada ja vältida edaspidi omavahelise kommunikatsiooni apsakaid, mida tekitab noorte seas populaarne veebisuhtlus. Kairiin jagab õpilasfirma tegemise väljakutseid ja õppimise kohti.

Kuidas leidsite oma idee, mis probleemi sellega lahendate?

Meie Tartu Jaan Poska Gümnaasiumi õpilasfirma finantsjuht Merly käis vahetusaastal Ameerikas, kus olid kättesaadavad taimsed kohvikreemid. Eestisse naastes tundis ta neist puudust ning selle asemel, et oodata mõne suurtootja järel, otsustas ta ise käe külge panna. Ülejäänud tiimiliikmed on suured kohviarmastajad ning kõik nõustusime, et taimne maitsestatud kohvikreem on miski, mis on Eesti lettidelt puudu.

Põllumajandusministeeriumi uuringute põhjal joob iga päev kohvi 62,9% eestlastest. Kohvi joomine on üsna kulukas, eriti kui kohvi nauditakse kohvikutest või tanklatest. Lisaks reostavad ühekordsed topsid kõvasti loodust – eestlased viskavad päevas ära 120 000 ühekordset topsi. Meie missioon on vähendada inimeste igakuiseid kulusid ning pakkuda kiiremat ja mugavamat alternatiivi kodus maitsva kohvi valmistamiseks, vähendades sealjuures kohviarmastajate ökoloogilist jalajälge.

Mis saab teie ideest edasi?

Teeme tiimiga vaikselt samme tuleviku suunas. Plaanime kõigepealt uurida, kas kohvikreeme saaks toota suuremates kogustest ning mis oleks meie koht kohvikumaastikul ja siis mõtleme, mis on meie edasised sammud.

Mis olid suurimad õppimise kohad õpilasfirmat tehes, millised oskused tulevikuks kaasa võtate?

Õpilasfirma tegevuse jooksul tuli ette päris palju apsakaid, alates kümnetest ebaõnnestunud retseptidest kuni laadal transpordi käigus üle 200 kõlbmatuks muutunud kreemini. Mõistsime, et ei tohi alla anda ning iga tehtud viga on hea koht õppimiseks. Nüüdseks oleme kreemide retseptid valmis saanud ehk kõik ebaõnnestunud retseptid tasusid end ära ja peale apsakat laadal oskame kreemidega paremini ümber käia.

Muidugi õppisime ka tiimitöö olulisust – parem on üheskoos asjadele läheneda kui üksi oma nurgas nokitseda. Meie erinevad oskused täiendavad üksteist ning nõnda ongi just tiimina kõige tõhusam tegutseda.  Me ei karda enam probleeme, me ei karda teha vigu ning lisaks oleme tiimitöös kõvasti osavamad.

Üheskoos üksteist motiveerides leidsime väljakutsetele alati lahenduse. Kreemi retsepti puhul proovisime igal korral muuta midagi koostisosades või nende vahekorras, panime muutuse kirja ning analüüsisime seda. Juhul kui kreem tuli välja veel halvem kui eelmine kord, võtsime ka seda positiivselt – saime välistada nõnda koostisosi või vahekordi, mis ei parandanud kreeme ning nõnda olimegi jälle samm retseptile lähemal.

Tiimitöös tuli meil ette alguses päris palju kommunikatsiooniprobleeme. Tänapäeva tehnoloogiamaailmas on omavaheline suhtlus tehtud väga mugavaks ning vajalikke vestlusi saab pidada ükskõik kus ja ükskõik kuna. See aga toob kaasa probleeme, mida näost-näkku suhtluses nii palju ei esine. Erinevad une- ja päevagraafikud muutsid vestlused vahepeal väga raskeks, sest keegi ei vastanud ega saanud kindel olla, kas info jõuab kenasti kohale. Lisaks on sotsiaalmeedias raske tõlgendada inimese emotsioone. Ajaga aga saime paremaks ning õppisime, et tähtsamad asjad tuleb ikkagi näost-näkku üle rääkida või vajadusel sõnumi teel personaalselt kõikide tiimiliikmete poole pöörduda. Hea ja selge suhtlus on kindlasti üks tiimitöö aluseid.

3 põhjust, miks soovitate õpilasfirmat teha kõigil noortel, kellel võimalus?

Õpilasfirma on lihtsustatud versioon oma firma loomisest, nii saab kõik vajaliku läbi proovida, kuid see pole noorele nii raske kui oleks päris oma firma loomine. Nõnda on noortel võimalus teada saada, kas ärimaailm on miski, mis paneb nende silma särama. Kui õpilasfirma lõpus tuntakse, et Jah, see on mulle, siis on juba esimesed sammud tehtud ning saab vaikselt edasi liikuda. Kui tuntakse, et Ei, see ei ole, siis on see variant edukalt välistatud ning oma tähelepanu saab pöörata muudele tegevustele.

Õpilasfirma on aga palju enamat kui lihtsalt firma loomise kogemus. See on aeg, mil avastatakse palju uut enda juures ning ühes oma tiimiga arenetakse tohutult. Õpilasfirmat tehes tekib noorte ümber toetav ja edasiarendav tugirühm, seda oma tiimi, kooli, juhendaja ja ka teiste õpilasfirmade näol. Ning olen üsna kindel, et see sama tugirühm on ka edaspidi vajadusel mulle alati toeks ning mina neile – väike perekond kogu eluks.

Õpilasfirma on üks parimaid viise õppimiseks. Ise tegutsedes ja uurides õpitakse kõvasti rohkem kui kuskil teoreetilist teksti pähe tuupides. Koolis ei saanud Excel selgeks – proovi õpilasfirmas raamatupidamist, piltide töötlemine tundub keeruline – proovi õpilasfirmas turundamist, inimestega suhtlemine on ebamugav – proovi õpilasfirmas müügitööd. Võimalusi õppimiseks õpilasfirma teekonnal on tohutult palju. Meie õpilasfirma COFF tegutsemisest võiks välja tuua meie toidutehnoloogiaalaste teadmiste arengu – alguses ei saanud me aru, kuidas kodus rasv ja kaerajook omavahel seguneks,  nüüd nähes probleemi kreemi tekstuuris teame juba, mis viga võib retseptis olla.

Kui tõenäoliselt võime kohata teid nüüd päris ettevõtlusmaailmas?

Olime juba enne õpilasfirma loomist ettevõtluse maailmast huvitatud, kui programm andis meile indu veel juurde. Seega, pole ime, kui mõne aasta pärast võib meid kõiki kohata ettevõtjana ettevõtlusega tegelemas.

 

Kõrget lendu õpilasfirmale COFF – Merly, Cassandra, Kairiin ja Susanna! 

Tutvu tootega 

Noorte tegemisi kajastas ka Tartu Postimees. 

Vaata, kes võitsid auhindu Eesti parima õpilasfirma võistlusel 2022.

 

Fotol lisaks noortele juhendaja Carita Hommik. Pildi omanik: JA Eesti.