Mis aitab koroonakriisi ajal õpilasfirmasid?

Tallinna 21. Kooli ettevõtlusõpetaja ja Epp Vodja jagab soovitusi, millele õpilasfirmadel tasub keskenduda kriisi ajal, kui tavapärased tegutsemisvõimalused on piiratud.

Kõigepealt aitab muidugi tahtmine olukorrast välja tulla. Kui tahet ei ole (enamasti pole siis, kui õpilasfirma tehti vaid lootuses saada kergemini läbi kui uurimistööd kirjutades, mis aga on normaalolukorraski üsna ekslik mõte), on koroonasein tõesti püsti ees. Sel juhul jääb vaid üle loota, et ühiselt kogetud virtuaalelu näguripäevad panevad õpetajad kevadel leebuma. Õpikogemus jääb aga saamata.

Ole virtuaalmaailmas nähtav 

Tegelikult on võimalusi siiski peaaegu kõigil. Kauplused pandi äsja kinni ja see on õpilasfirmade suur šanss. Kõik elavad ja ostavad internetis. Tähendab – tuleb teha oma virtuaalsed reklaamid ning arvestada seda, mida on JA netimüügi koolitustel räägitud. Aitab koduleht ning aitab Facebook ning kõik need teised virtuaalvahendid, kus noored ise päeval ja ööl ringi sebivad. Nüüd on sinna kolinud ka ostujõulisem seltskond. Seega pani koroona ühed uksed kinni, aga lõi teised seni pilukil olnud hoopis avali.

Vaata üle oma sihtrühm

Üle tuleb vaadata, kes on õpilasfirma sihtrühm. Reaalsel laadal võivad ostjad hoopiski erineda neist, kes virtuaalselt teie toodet ostma hakkavad. Võib-olla on vaja kogu turundus ümber teha vastavalt uuele sihtrühmale, s.t kus ja millal nad ostavad, milline on neile sobiv hind, kuidas nad eelistavad kaupa või teenust saada ja mud tegurid.

Tee seda, milleks varem aega nappis

Lisaks on praegu noortel aega toodet arendada. Kui isolatsiooni tõttu tootma ei pääse, siis tuleb tootearendus teha paberil ja arvutis ning oodata esimest võimalust tootmise alustamiseks. Muidu ongi alati tootearenduseks aega liiga vähe. Praegu seda jätkub ning noored saavad oma toodet või teenust lõputult täiustada – ehk isegi nii heaks, et sellega sügisel päris ettevõtteks minna, kui praegu toota ei saa.  Siiski ei ole mõtet tootmisplaani päris nurka visata – praegu töötavad tegelikult paljud ettevõtted, kes saavad teie tooted valmis teha ning nendegagi on võimalik suhelda virtuaalselt ja telefonitsi. Tõsi, need oskused, mis virtuaalmüügis omandatakse, erinevad palju otsese müügi kogemustest, aga kasu on neist kindlasti ka tulevikus.

Leia uudseid lahendusi

Ja kui miski muu ei aita ning praegust toodet tõesti ei toota ega internetis müüa ei saa, on viimane aeg tooteideed muuta ning hakata pakkuma inimestele midagi, mida nad siin (netis) ja praegu (ööpäev läbi) vajavad. Seeriaettevõtjad just nii elavadki: kui üks kaup ei lähe, leitakse kiiresti teine.

On vaid üks asi, mida edukas õpilasfirma kindlasti ei tee: ta ei viska püssi põõsasse ka siis, kui miski ei aita. Alati on kuskil siiski veel mingi võimalus, mis aitab.

 

Fotol paremalt Epp Vodja, õpilasfirma EHA, Ander Hindremäe. Foto omanik: JA Eesti